Bij 60% van alle ernstige verkeersongelukken in Nederland is een fietser betrokken. Een groot deel van deze ongelukken waarbij fietsers ernstig gewond raken zijn ongelukken zonder andere verkeersdeelnemers. Bijna de helft van de mensen die door een fietsongeluk in het ziekenhuis belanden zijn 60 jaar of ouder (Bron: SWOV). Een oplossing die dit probleem kan verhelpen, is de ‘steer-assist’ fiets.
Doelstelling
Doel van dit project is het beoordelen (en valideren) van de effectiviteit van het ondersteunen via stuuracties van de oudere fietsers bij het balanceren van de fiets en fietsers.
Wetenschappelijke uitdagingen
We onderscheiden twee belangrijke wetenschappelijke uitdagingen:
begrijpen welke strategie fietsers toepassen voor het balanceren van de fiets;
begrijpen hoe de fietser de verschillende vormen van ondersteuning ervaart en welke hij accepteert in het delen van de controle bij het balanceren (tijdens kritieke situaties).
Beide uitdagingen moeten worden opgelost als we een steer-assist fiets willen ontwerpen waarin de fiets en fietser samenwerken. Alleen zo kunnen valpartijen voorkomen worden. Dit is de sleutel voor het ontwerpen van een succesvolle en effectieve steer-assist fiets.
Aanpak
Om ons doel te bereiken, hebben we het project opgedeeld in vier stappen:
In de eerste stap bepalen we het theoretisch potentieel van de steer-assist fiets op basis van historische fietsongeval databases.
In de tweede stap ontwikkelen we een model dat de beweging van de fiets en fietser kan beschrijven voor verschillende evenwicht-strategieën van fietsers en voor verschillende steer-assist algoritmes. Met dit model kunnen we het theoretisch potentieel van de verschillende steer-assist algoritmes beoordelen.
In de derde stap wordt dit model gevalideerd met een fietsval-experiment op een loopband. Voor het experiment wordt een prototype van de stuurondersteuning ontwikkeld en gebruikt.
Hetzelfde prototype wordt gebruikt in de vierde stap om de gebruikerservaring van de steer-assist fiets te onderzoeken en te kwantificeren.
“Slimme stuurondersteuning werkt!”
Uitkomsten
De eerste twee stappen hebben twee concrete bevindingen opgeleverd. Ten eerste heeft de steer-assist fiets de potentie om ongeveer een derde van de ernstige verkeersgewonden onder fietsers in Nederland te voorkomen, op basis van historische fietsongeval databases. Ten tweede laat het model dat we ontwikkeld hebben zien dat een verhoogde reactietijd een zeer nadelig effect heeft op de fiets balanceer taak. Dit levert een hypothese op waarom oudere fietsers een groter valrisico hebben, die in de derde stap zal worden getest. Tevens zal de effectiviteit worden getest van steer-assist algoritmes die de balanstaak overnemen voordat de reactietijd is verlopen.
Op dit moment zijn we druk bezig met het ontwikkelen van een prototype voor stuurondersteuning en het opzetten van het fietsval experiment.
Projectpartners
Binnen dit project werken we nauw samen met Koninklijke Nederlandse Gazelle, Bosch e-bike, TU Delft en SWOV.
Citiusaltiussanius.nl maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Door op 'Ik geef toestemming' te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie.
Citiusaltiussanius.nl gebruikt cookies. Een cookie is een klein, eenvoudig tekstbestandje dat met pagina’s van de websites wordt meegestuurd en door de browser op de harde schijf van de computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers worden teruggestuurd. Graag lichten wij toe wat dit voor u betekent in onze cookieverklaring.
U kunt zich afmelden voor functionele cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Onze websites maken gebruik van cookies om de voorkeuren van gebruikers van de websites vast te leggen, zodat hier niet steeds naar hoeft te worden gevraagd. Ook worden cookies gebruikt om de gebruiker te herkennen als ingelogde bezoeker, zodat niet steeds opnieuw hoeft te worden ingelogd.
Via onze websites worden cookies geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Google Analytics” en de “Google AdWords”- diensten. Wij gebruiken deze diensten om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de websites gebruiken.